
Rzecznik praw pacjenta
Gdy łamane są prawa pacjenta:
- Pacjent ma prawo powiadomić o takim przypadku bezpośredniego przełożonego lekarza (ordynatora oddziału, dyrektora szpitala, kierownika przychodni), a także samorząd lekarski.
- Zawiadomić Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, bezpłatna ogólnopolska infolinia – (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 21.00): 800 190 590.
- W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można zwrócić się do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
W Świętokrzyskim Oddziale Wojewódzkim NFZ została utworzona Sekcja Skarg i Wniosków
Telefon: 41 36 46 288
Przyjęcia interesantów w sprawie skarg i wniosków od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00 (budynek seminarium, pokój nr 2)
Zadania rzecznika praw pacjenta
- czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta,
- wskazywanie trybu skargowego w przypadku naruszenia praw pacjenta,
- przyjmowanie skarg od pacjentów na działalność świadczeniodawców z którymi NFZ podpisał kontrakty na wykonywanie świadczeń medycznych,
- podejmowanie działań interwencyjnych u świadczeniodawców w sytuacjach tego wymagających związanych z realizacją praw pacjenta,
- udzielanie odpowiedzi na pytania i skargi pacjentów,
- analiza skarg i wniosków kierowanych przez pacjentów do NFZ,
- stały monitoring realizacji praw pacjenta,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta,
- szybkie reagowanie na potrzeby pacjenta poprzez pomoc udzieloną pacjentowi,
- prowadzenie działalności w oparciu o obowiązujące przepisy wynikające z Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
- wprowadzenie Karty Praw i Obowiązków Pacjenta w każdej placówce ochrony zdrowia pracującej w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia,
- monitoring poziomu satysfakcji pacjenta
Kompetencje rzecznika praw pacjenta
- współpraca ze świadczeniodawcami w zakresie przestrzegania praw pacjenta,
- współpraca z organizacjami skupiającymi pacjentów z terenu działania oddziału NFZ,
- współpraca z organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia w zakresie realizacji praw pacjenta,
- współpraca z Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Lekarskich,
- współpraca z Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Pielęgniarskich,
- współpraca z Pełnomocnikiem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej ds. kontaktów ze Stowarzyszeniami działającymi na rzecz praw pacjenta,
- podejmowanie działań interwencyjnych u świadczeniodawców w sytuacjach tego wymagających,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i rządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta,
- współpraca z masmediami,
- wnioskowanie do oddziału NFZ o zerwanie kontraktu ze świadczeniodawcami w związku z rażącym naruszaniem praw pacjenta.
